Hra ako textovanie kultúry s pravidlami

 

Doc. PhDr. Oľga Balegová, CSc.

 

Katedra sociálnych vied, Fakulta verejnej správy, Univerzita P.J. Šafárika v Košiciach

 

 

Ľudská hra je kultúrnym textom, jedným z primary message systems (E.Hall) reprezentujúcich rozvojový spôsob ľudskej prítomnosti v prírode, rekonštituuje archív ľudskej histórie, je osobitným typom diskurzívnej komplexity. Možno ju opísať ako kreatívnu, pohybujúcu sa ľudskú činnosť, ako dynamický otvorený systém, ako komunikáciu a tvorbu prebiehajúcu vo fázových posunoch, ako diskurz, uskutočňujúci sa zavádzaním spojitostí medzi vzájomne nezávislé dáta, udalosti a fakty (textovanie- U. Eco; improvizácia- P. Bogatyrev). Diskurzívny (nelineárny, rozbiehavý, diskontinuitný) pohyb textovania je sprevádzaný sémantickou neurčitosťou udalostí a faktov (zdroj napätia),  redefiníciou ich funkcií a významov, ich opätovným pretváraním,  sukcesívnymi zmenami v situačných statusoch účastnikov atď. Z tohoto hľadiska je ľudská hra samopohybujúcim sa otvoreným systémom, generujúcim svoj vlastný determinujúci tlak z diskurzu, ktorý je potenciálne zakaždým zvláštnou varietou textovania.

            Každé textovanie tohoto typu je v kultúre regulované pravidlami (u Bogatyreva prísnymi); majú charakter silných alebo slabých kódov (Bernstein), možno ich použiť v diskurzívnej analýze fázovo či sekvenčne rozčlenených kultúrnych textov (u R. Barthésa sú to lexie, interpretovateľné pomocou základných piatich kódov). J. Lotmana zaujíma otázka základných (dvoch) orientujúcich stratégií (paradigmatického) textovania s funkciami, ktoré chránia kultúrny text pred rozpadom a upravujú spôsob jeho regenerácie zvonka.   

 

 

Späť Å