Hra ako
textovanie kultúry s pravidlami
Doc. PhDr. Oľga Balegová, CSc.
Katedra sociálnych vied, Fakulta verejnej správy,
Univerzita P.J. Šafárika v Košiciach
Ľudská hra je kultúrnym textom,
jedným z primary message systems (E.Hall) reprezentujúcich rozvojový spôsob
ľudskej prítomnosti v prírode, rekonštituuje archív ľudskej histórie, je
osobitným typom diskurzívnej komplexity. Možno ju opísať ako kreatívnu,
pohybujúcu sa ľudskú činnosť, ako dynamický otvorený systém, ako komunikáciu a
tvorbu prebiehajúcu vo fázových posunoch, ako diskurz, uskutočňujúci sa
zavádzaním spojitostí medzi vzájomne nezávislé dáta, udalosti a fakty
(textovanie- U. Eco; improvizácia- P. Bogatyrev). Diskurzívny (nelineárny,
rozbiehavý, diskontinuitný) pohyb textovania je sprevádzaný sémantickou
neurčitosťou udalostí a faktov (zdroj napätia),
redefiníciou ich funkcií a významov, ich opätovným pretváraním, sukcesívnymi zmenami v situačných statusoch
účastnikov atď. Z tohoto hľadiska je ľudská hra samopohybujúcim sa otvoreným
systémom, generujúcim svoj vlastný determinujúci tlak z diskurzu, ktorý je
potenciálne zakaždým zvláštnou varietou textovania.
Každé
textovanie tohoto typu je v kultúre regulované pravidlami (u Bogatyreva
prísnymi); majú charakter silných alebo slabých kódov (Bernstein), možno ich
použiť v diskurzívnej analýze fázovo či sekvenčne rozčlenených kultúrnych
textov (u R. Barthésa sú to lexie, interpretovateľné pomocou základných piatich
kódov). J. Lotmana zaujíma otázka základných (dvoch) orientujúcich stratégií
(paradigmatického) textovania s funkciami, ktoré chránia kultúrny text pred
rozpadom a upravujú spôsob jeho regenerácie zvonka.